Reker og markedsføring

En varm og solfylt kveld i sommer sendte jeg dette bildet til 20 av mine venner på Snapchat. Ut fra tidligere erfaringer hadde jeg ventet noen “tomler opp” og et par “kos deg” fra mine nærmeste venner som pleier å komme med hyggelige kommentarer til mine bildeposter. Hvor mange reker skal det være på et rekesmørbrød?

Jeg fikk 15 tilbakemeldinger. 

De av dere som ennå synes at det er greit med litt hoderegning og prosenter, har allerede kalkulert at dette utgjør en svarrespons på 75 %. For alle anledninger – kanskje med unntak av “valg” i tilnærmede diktaturstater – så er dette en overraskende høy responsprosent.

Hvor mye markedsføring bør du ha på produkter du ønsker å selge?

Smørbrød er forresten en litt underlig beskrivelse. Det er brød med smør på, javel. Det er ikke noe spesielt ekstravagant ved det i seg selv. Det er helt alminnelig. Likevel høres “smørbrød” litt opphøyet ut. Rekesmørbrød er kanskje det eneste “smørbrødet” hvor jeg bruker denne betegnelsen. Min gamle mor ville kanskje anmodet om at “karbonadesmørbrød” også kunne vært med i denne kategorien, men jeg holder meg kun til det rekesmørbrødet.

Svarene var mange. Størrelse på både brød og reker måtte hensyntas. Noen sverget til ett lag med reker, mens andre mente at det måtte være en haug med reker – nesten såpass mye at bare skorpen på brødskiven var synlig. Kvantumsmessig kom det signaler på 30-40 reker, og noen mente det burde være mellom 100 – 300 gram. Et av svarene var pragmatisk nok; “Så mange at jeg ikke klarer å vente lengre før jeg MÅ spise dem”. 

Alle svarene var riktige, ut fra hver enkelt sine preferanser.

Det er forskjell på reker, hodeplagg, kontormøbler eller leiligheter. Men alle produktene har behov for markedsføring for å kunne bli omsatt. Omsetning gir penger i kassen, og overlevelse for bedriften din. Frekvens og markedskanaler kan være ulike, men det viktige er å finne akkurat den riktige kunden til ditt produkt når kundens behov er tilstede. Jevn og kontinuerlig markedsføring sikrer at ditt produkt “dukker opp på side 1” i kundens bevissthet når kundens behov inntreffer.

Det må være tilstrekkelig med reker på et rekesmørbrød. Det må også være tilstrekkelig med markedsføring for å sikre overlevelse.

Jeg er sikker på at mange av mine venner kjøpte reker dagen etter at de fikk et bilde på Snapchat fra meg. Et bilde av et Rekesmørbrød. 

– Arnt